Heeeey!

Uiensoep is mijn all time favourite en ik heb na jaren eindelijk het goede recept gevonden wat ik natuurlijk met liefde met jullie deel. Ik heb zo ongeveer 1 liter van deze soep op, dus dat zegt genoeg. (over dat ik heel veel eet of dat het heel lekker was, kies jij maar)

uiensoep

Je hebt nodig :
– 1 kg uien – 1,5 liter runderbouillon – 2 laurierbladeren – verse tijm – balsamicoazijn – 250 ml droge witte wijn – een eetlepel bloem – 1 teentje knoflook – bruin stokbrood – geraspte oude kaas

Stap 1 : Snipper de uien en doe ze met wat olijfolie of boter in een grote pan. Laat de uien vervolgens minstens 30 minuten op laag vuur karamelliseren zodat ze mooi goudbruin worden. Hoe bruiner, hoe meer smaak. (Met bruin bedoel ik niet aangebrand)
Stap 2 : Pers de knoflook en doe bij de uien, strooi hier vervolgens de bloem doorheen en roer minstens 2 minuten goed door.
Stap 3  : Voeg de wijn, runderbouillon, laurier en tijm toe, Giet hier vervolgens enkele eetlepels balsamicoazijn bij. Laat dit met de deksel op een kier heeeeel lang pruttelen. (minstens 1 uur)
Stap 4 : Snijd het stokbrood en bestrooi met de kaas, zet dit een paar minuten onder de gril. Vis ondertussen de laurier en de tijmsteeltjes uit de soep.
Stap 5 : Giet de soep in kommetjes en serveer met een drijvend eiland van oude kaas met brood.

Het gezegde ‘goed werk heeft tijd nodig’ vat dit recept perfect samen, het kost wat tijd maar dan heb je ook wat.

Liefs, Leids meisje

Geef een reactie

