Vandaag schrijf ik voor de lieve kelly van Leidse Meisjes in de Keuken een review over het restaurant ‘Lot en de Walvis’. Wat op het eerste gezicht een ‘out of the blue’ naam lijkt te zijn, heeft het echt een leuke betekenis. Lot begon namelijk aan een wereldreis en dit deed ze samen met haar busje genaamd de Walvis. Het restaurant is daarom zowel qua inrichting als het menu een samenkomst van ervaringen opgedaan tijdens haar wereldreis. Superleuk! Ik hou wel van restaurantjes die echt hun eigen ding hebben. De inrichting is dan ook erg mooi met verschillende vintage en designmeubelen (denk aan grof hout, mooie kleden en kussentjes). Om te voorkomen dat ik teveel ga praten over het interieur ga ik snel naar het belangrijkste onderwerp van Kelly’s blog: FOOD!!

05510239IMG_4671.JPG

Je kunt voor alle momenten van de dag terecht bij Lot en de Walvis. Er is een menu voor ontbijt, lunch, koffie, borrel en diner. In deze review schrijf ik alleen ov
er het diner. De gerechten op het menu zijn combinaties van veel verschillende smaken. Zo koos ik als voorgerecht de thaise viskoekjes. Dit werd beschreven als spicy krokante viskoekjes met knoflook, koriander, wakamé (zeewier) en limoen – rode pepermayonaise. Oh oh oh, kon ik nog maar een tweede portie bestellen. Ik ben allereerst al fan van eten met een krokant laagje. Daar was zeker sprake van! Plus het was in een goede verhouding gekruid, dus geen overheersende koriander of pepersmaak. Je stond niet in de fik zeg maar. Ik kan alleen nog steeds niet wennen aan wakamé. Er is iets met de textuur waar ik niet mee om kan gaan. Maar qua smaak is het een goede toevoeging aan het gerecht. Zo komen de verschillende invloeden van de Azië goed naar voren.

Nu genoeg over viskoekjes, het is tijd voor vlees. Waar ik me tijdens het voorgerecht nog in de verfijnde smaken van Azië bevond, verkende ik tijdens het hoofdgerecht de avontuurlijke smaken van Zuid-Amerika (zo lekker poëtisch hier). Voor deze verkenningstocht had ik als metgezel de rund (oke, nu stop ik). De rund werd beschreven als een gegrilde ribeye met Roseval (kleine rode aardappeltjes) uit de oven, gebrande maisklof en chimichurri. Het vlees was medium gebakken en mals, de aardappeltjes gaar en de chimichurri was op smaak, niks was te overheersend. Dit was een prima gerecht! Gewoon lekker zoals je het bij een argentijnse grill bestelt. Je moet voor dit gerecht wel een echte carnivoor zijn want je krijgt een flink stuk!

Het toetje was echt een kunstwerk. Samen met mijn zus, haar vriend en mijn zusje deelde ik het toetje genaamd Lot’s of choice (origineel!). Dit was een combinatie van diverse nagerechten op de kaart. We kregen een portie voor vier personen, je kunt het ook alleen bestellen. En jeetje, wat was het mooi om te zien. Het werd op een plank geserveerd met allemaal chocolade, nootjes en fruit eromheen. We kregen verschillende soorten ijs, broodpudding, chocoladetaart en de sticky apple pie. Het was een feest maar naar mijn smaak had het allemaal wat zoeter en wat ‘slechter’ gemogen. Hiermee bedoel ik slecht voor de lijn;). Een flinke schep karamel  erbij zou helemaal geen probleem zijn geweest. Het was door het fruit, de nootjes en de pure chocolade voor mijn gevoel een ‘gezond’ toetje (wat idioot is eigenlijk). Wel waren er bijzondere smaken maar ik ben toch nieuwsgierig hoe de toetjes op zichzelf met de bijbehorende componenten gesmaakt zouden hebben. Waar we nu alleen een stukje chocoladetaart kregen, wordt deze normaal geserveerd met room, bosvruchtencompote en een bol vanille-roomijs. Dan krijg je echt de smaakervaring wat er bedoeld wordt met het toetje (misschien weer iets te poëtisch). Maar dit probeer ik de volgende keer wel!

De prijzen variëren van 2,25 (taart) naar 19,50 (hoofdgerecht). Voor de kwaliteit wat je krijgt, vallen deze prijzen aanzienlijk mee!

Alles bij elkaar heb ik echt een ontzettend leuke avond gehad. Ik had een beetje het gevoel alsof ik zelf een kleine wereldreis maakte. Omdat ik deze voor mijn gevoel nog niet voltooid heb, ga ik zeker nog terug om de rest van de gerechten te proeven!

Hopelijk vonden jullie mijn review leuk om te lezen, nu laat ik het bloggen weer over aan Kelly!

Veel Liefs!

 

Geef een reactie

