Het grote Leidse friettent onderzoek deel 1

Heey!

Met mijn opleiding ben ik een kei geworden in onderzoeken, maar waarom zou je relevante vragen over de criminologie willen beantwoorden als je ook op zoek kan gaan naar de beste friettent van Leiden? Precies. Er is al wat vooronderzoek gedaan door andere bronnen, zo heeft het AD friettent Enzo een 9,5 gegeven voor hun patat. Een ander vooraanstaand onderzoek is de samenwerking tussen dichtbij en het witte weekblad, Hendo Hoge Rijndijk kwam hier het beste uit de test. Ik ben heel benieuwd wat voor resultaten er uit mijn undercover onderzoek zullen komen.. Klaar? Gaan we dan!

downtown-2
infiltreren bij de downtown

De onderzochte snackbars zijn :

– Akmir aan de Korevaarstraat 4

– Friet Enzo aan de Korevaarstaat 7

– Snackbar Downtown aan de Breestraat 3a

– Snackbar Citysnack aan de Breestraat 43

1. Downtown         7

Snackbar Downtown is zo ongeveer de bekendste friettent waar je als je naar huis gaat na het uitgaan ‘toch nog snel ff naar binnenloopt voor een snack voor onderweg’ Op google claimen ze tot 5 open te zijn, wat voor de echte kroegtijgers natuurlijk ideaal is. Ik vind het leuk dat ze hier ook pita broodjes met bijvoorbeeld gyros of kaas hebben, pita broodjes gaan er altijd wel in. Wat ik me wel afvraag is het verschil tussen de twee soorten frikadellen op de kaart : een fijne voor 1,70 en een grove voor 1,80. Is een ‘normale’ frikadel fijn of grof? En zitten in de grove dan stukjes, want dat lijkt me echt niet lekker. Is er een vaste klant die me hier uitleg over kan geven? Wat betreft prijzen kijk ik bij elke friettent naar de frikadel, kaassouffle, kroket en friet met mayo. Alle genoemde snacks zijn 1,70 en een friet mayo 2,50. De google recensies gaan voornamelijk over het feit dat het lang duurt voordat je je bestelling krijgt als je online bestelt. Dit op een vrij bijzondere recensie na van een zekere Diederik die beweert dat het zijn favoriete Islamitische eetgelegenheid is als hij te diep in het glaasje heeft gekeken. Door de vriendelijke blik van de eigenaar en de genereuze hoeveelheid saus heeft Downtown hiermee maar liefst 5 sterren van hem gekregen.

Conclusie : De downtown heeft een ruime keuze aan snacks, fijne openingstijden en is niet duur. Wel lijkt je ervaring positiever te zijn als je langsgaat in plaats van laat bezorgen.

 

downtown.png
Tafeltje voldoet niet aan hygiënische standaard

 

2 Akmir            8

Akmir is de friettent waar ik de grootste emotionele band mee heb. Hier hangt namelijk verhaal aan vast over hoe ik niet binnenkwam op een Halloween party, omdat ik mijn id. thuis had laten liggen. Ik ben toen helemaal verkleed en geschminkt naar Akmir gegaan en heb daar onder de vreemde blikken van de rest van de gasten verdrietig twee kaassouffles gegeten. Topavond. De frikadel en de kaassoufflé zijn hier 1,80 en de kroket 1,90 (wel van Kwekkeboom). Een friet mayo is net als bij Downtown 2,50. Bij Akmir kan je ook een vegetarische pizza krijgen voor 2,50 met kaas, salade en saus (aanrader als je grote trek hebt!) en heel veel verschillende dürüm, Turkse pizza’s en kapsalons. Akmir is ook tot later open, maar voor de echte nachtbrakers is hij waarschijnlijk te vroeg dicht. 4,1 van de 5 sterren op google recensies dus dat is netjes.

Conclusie : Akmir is er voor je als je het even moeilijk hebt en heeft heel veel keus in o.a. kapsalons.

3. Friet Enzo               7,5

Friet Enzo is een soort van luxere snackbar tegenover de Akmir, ik ben er laatst vlak voor sluitingstijd binnengelopen toen ik van een borrel naar huis liep om frietjes te halen voor mij en mijn huisgenootjes. Zonder het te weten hebben we toen gewoon prijswinnende friet gegeten, best bijzonder haha. Eerlijk gezegd zijn de heerlijke kaassouffles en de mooie glanzende meeneem-menukaart me het meest bijgebleven. Voor een verse friet betaal je 2,30 (de prijs voor met mayo kan ik niet vinden) de frikadel 2,00, kaassouffle 1,95 en de vleeskroket 1,70. Frikadellen zijn hier dus relatief duur. Ik zag op de menukaart ook een kaaskroket staan toen ik naar buiten liep, dus dat is een dingetje voor de volgende keer ;).

Conclusie : Friet Enzo is een van de favorieten van de Leidse bevolking en wie ben ik om daaraan te tornen? Kaassouffle is lekker en de kaaskroket ga ik binnenkort nog halen. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik de friet nou niet zo heeeel speciaal vond, maar ik ben ook meer een snack dan een frietexpert. Van An moet ik zeggen dat de friet niet heel vet was, wat ze chill vond.

4. Citysnack                 7,5

De citysnack is de eerste friettent waar ik ooit ben geweest in Leiden. (Tijdens mijn El-cid week, maar dat is weer een verhaal voor een andere keer) Citysnack is vergelijkbaar met de Downtown en een echte uitgaanssnackbar. Tot nu toe hebben ze hier de goedkoopste patat mét! 2,25! frikadel en kaassouffle zijn 1,75 en voor een heuse Kwekkeboom kroket leg je 2,10 neer. Laatst heb ik hier ook na een codefeest nog een turkse pizza zonder vlees gegeten en ook die was hartstikke prima. De online beoordelingen zijn wat matig, maar aangezien het hier savonds laat nog altijd hartstikke druk is met studenten denk ik niet dat de citysnack bang hoeft te zijn niet genoeg omzet te maken. Verder zijn er redelijk veel tafeltjes (schoon) aanwezig, dus dat vind ik ook een pluspunt.

Conclusie : Geschikte uitgaansfriettent, voor de echte skere tattas is het chill dat de friet hier net 25 cent goedkoper is dan gemiddeld. (studentenleven)

De komende maanden ga ik nog meer friettenten onderzoeken en hier gaat uiteindelijk een top 3 uitkomen, dus keep in touch!

Liefs, Leids meisje

 

Geef een reactie

