Bad Habits

Hoi leuke Leidenaren!

Afgelopen maand viel mijn oog op de internationale pub Bad Habits aan de Pelikaanstraat. Vooral de uitgebreide burgerkaart sprak me aan en daarom besloot ik er samen met mijn vriend te gaan eten. Bij Bad Habits kan je niet alleen uiteten, maar ook samen voetbal kijken, luisteren naar live muziek en poolen.

bhlogo

Toen we binnenliepen kreeg ik meteen het huiskamer gevoel, de kerstverlichting was aan en de vaste gasten zaten aan de bar. In de hoek waren mensen aan het poolen en aan een tafel bij het raam was een stelletje koffie aan het drinken. We kozen een tafeltje onder het speciaalbieren-bord en er kwam al snel iemand om onze bestelling op te nemen. De keuze aan verschillende soorten vlees was groot, onder andere lam en hert (burger van de maand) zijn te bestellen. Voor de visliefhebbers is er een burger met een zalmtartaar en voor de vega’s een falafelburger en eentje met geitenkaas.

Mijn vriend besloot voor de Bad Habits Burger te gaan en ik ging voor de burger met geitenkaas. Daarnaast bestelden we aardappeltjes en nog een Texels Skuumkoppe puur omdat dit biertje zo leuk klonk. Bij een stelletje verderop werden net de gerechtjes gebracht en een burger viel me meteen op. Bij een perfecte burger heb je gewoon die burger in je hoofd, echt waar. Mijn vriend hoopte al dat hij dat die burger de Bad Habits zou zijn en hij werd niet teleurgesteld.

De Bad Habits burger bestaat uit een broodje met een burger van 4 cm dik Angus rundvlees, vergezeld van pulled pork, cheddar, bacon, tomaat, sla en saus. Je kon van tevoren uit drie sauzen kiezen en hij ging voor de barbecuesaus. Er is een mes ingestoken om alles bij elkaar te houden want man, man, man wat een mega burger. Het was gewoon een toren van allerlei luxe, smeuïge, weldadige lekkernijen en ik had serieus spijt van mijn keuze om vegetariër te zijn. De hamburger itself had perfecte grillstrepen en smaakte volgens mijn gezelschap echt heerlijk. Er was weinig poespas aan gedaan met betrekking tot kruiden, maar dat heeft Angus beef ook niet nodig. Het vlees van een Aberdeen Angus wordt door vele kenners en chefs als het beste rundvlees beschouwt en bij zo’n weldadige burger kan eigenlijk ook geen ‘normaal’ vlees gebruikt worden.

De tweede topper op het broodje was de pulled pork. Dit is langzaam gegaard varkensvlees, meestal van de procureur of de schouder. Pulled pork staat bekend om zijn malsheid en smaakintensiteit en dit vlees was dus een perfecte toevoeging aan de burger. Het broodje zelf had ook grillstrepen en ik vond het leuk dat aan elk element op het bord extra aandacht werd besteed. De vrij zoute bacon en kaas werden aangevuld met verse sla en tomaat, zodat de burger toch fris bleef en niet een gerechtje wat als een baksteen in je maag beland. Het enige waar mijn vriend eigenlijk minder blij mee was bleek de barbecuesaus. De smaakbalans van de burger is zo goed in balans dat een saus deze eigenlijk een beetje verstoord. Je hebt de keuze uit drie sauzen en zijn tip was om in plaats van 3 keuzes één saus te doen die het broodje perfect aanvult.  Verder kan ik niks anders zeggen dan : ‘Wat een pareltje.’ Hij kost 13 euro en hij is elke cent waard. Echt hoor, als je een echte carnivoor bent : ga alsjeblieft nooit meer naar een of andere pauperburgertent en gewoon naar Bad Habits. Je leven wordt er zoveel mooier door.

burger

De geitenkaasburger viel een klein beetje weg toen alle gerechtjes op tafel werden gezet doordat de gigantische Bad Habits burger alle aandacht trok. De geitenkaasburger is juist meer een burger die zo goed smaakt door zijn eenvoud en het vertrouwen op de gouden combinatie van geitenkaas, honing en pijnboompitjes. Verder zat op deze burger ook nog ijsbergsla en lag de geitenkaas op een bedje van stukjes zongedroogde tomaat. Als een gerecht zongedroogde tomaat heeft ben ik eigenlijk altijd al om en dat was deze keer dan ook niet anders. De geitenkaas was daarnaast lekker warm en ik kon hem lekker over mijn hele broodje uitsmeren. Het werkt gewoon zo goed, de zoutige geitenkaas, zoete honing en de structuur van de pijnboompitjes. Deze burger was een stuk minder groot dan de Bad Habits burger, maar is dan ook bijna de helft goedkoper. Deze burger heb je namelijk al voor 7 euro. Helemaal niet duur, want voor deze prijs heb je gewoon avondeten. Het enige wat ik zelf anders zou doen was dat ik de ijsbergsla zou vervangen voor veldsla. Die slasoort vind ik net even ietsje lekkerder samengaan met de rest van de ingrediënten en ook iets mooier staan op het broodje.

foto-2

De aardappeltjes die we er voor 3 euro bijbesteld hadden waren in de schil gebakken en goed op smaak gebracht met kruiden en zout. We kregen echt een flinke schaal en ik vond ze erg smaakvol. Normaal krijg je meestal van die vettige kleffe frietjes die helemaal naar beneden hangen als je ze oppakt waarna je vervolgens je shirt onder drupt met het vet wat er af loopt. Hoe anders waren deze aardappels. Als je hier een keertje gaat eten moet je ze zeker bestellen want je likt je vingers erbij af. Het skuumkoppe is het laatste wat ik met jullie ga bespreken : dit Texelse biertje is een donker witbier. Het valt onder de categorie tarwebier en heeft een wat frisse ondertoon. Ik ben zelf geen ontzettende bierkenner maar ik heb toch wat funfacts voor jullie :

–        Dit biertje dankt zijn naam aan de witte koppen op de golven die om het eiland Texel spoelen.

–        Het wordt van duinwater gemaakt, best wel vet toch? Een medium maat heb je bij Bad Habits voor 3,50.

En nu komt het allerleukste nieuws : jij kunt hier namelijk gratis burgers gaan testen! Het enige wat je hoeft te doen is deelnemen aan de facebookactie om een van de 5 kadobonnen van 20 euries te winnen. Geluksvogel!

Liefs, Leids meisje

bad-habits

 

Geef een reactie

