Heey leuke Leidenaren,

Proeflokaal Bregje is een beetje mijn vaste stek geworden en afgelopen week heb ik weer een paar nieuwe gerechtjes voor jullie uitgetest. Voor iedereen die het concept niet kent : bij dit restaurant kan je voor 12,50/14,50 (afhankelijk van welke dag je gaat) een 3 gangen menu eten. Ideaal voor studenten door ons chronische geldgebrek dus. Ik was hier om mijn reisgroep naar Rusland beter te leren kennen. (Rusland? YESSSSS) Over een aantal maanden komen er dus ook supervette hotspots en restaurants uit zowel Moskou als St. Petersburg online te staan.

1-2-bregje

Als voorgerechtje bestelde ik de zalmcarpaccio op een krokante wrap met een mosterd-dillesaus en kappertjes. Bij een carpaccio verwacht ik flinterdunne plakjes en dat was bij deze wrap niet het geval. Niet dat ik dit erg vind, maar de titel is wel een beetje verwarrend. Het is eerder een wrap belegd met gerookte zalm, klinkt wat minder spannend maar het benadert wel meer het gerechtje dan de term carpaccio. De dressing was lekker maar had wat betreft hoeveelheid iets minder gemogen en de kappertjes waren een lekkere toevoeging. Over het algemeen genomen een prima voorgerechtje.

1-2-3-bregje

Als hoofdgerecht bestelde ik het capresetaartje, een bladerdeegtaartje met cherrytomaatjes, mozzarella, basilicum en een kruidenolie. Dit gerechtje heb ik al eens eerder bij Bregje gegeten en ook deze keer vond ik het weer lekker. De volgende keer mogen ze misschien iets minder scheutig zijn met de kruidenolie, maar dat is ook wel een beetje gezeik van mij.

Bij de hoofdgerechten werden ook frietjes met mayo en een salade geserveerd. Voor de salade hoef je hier niet heen te gaan want de bridgeclub van mijn oma is bij wijze van spreken nog spannender. De frietjes waren best wel prima en vulde ook goed, het hoofdgerechtje is namelijk niet heel erg groot.

De toetjeskaart van Bregje blijft mij altijd verbazen, al mijn favoriete desserts staan namelijk op de kaart. Uiteindelijk besloot ik na heel lang twijfelen voor het kaasplankje te gaan, waar ik geen spijt van kreeg. Dit kaasplankje werd beschreven als een kaasvariatie met een vijgenchutney en een vijgenbroodje.

1 bregje.jpg

Man, man, man wat lekker dit. Ik kreeg geen uitleg over de kazen op het plankje, maar ik gok dat helemaal bovenin manchego ligt, helemaal rechts een oude kaas (Old Amsterdam?), rechts midden een Chaumes of een Munster(??) en onderin camembert. Iedere kaas smaakte lekker, maar ik vind het zelf toch altijd prettig een korte uitleg te krijgen. Het vijgenbroodje was denk ik wel de topper van dit plankje, ontzettend veel smaak en heerlijk passend bij de chutney. Ondanks het gebrek aan uitleg was dit toch wel mijn lievelingsgang.

Bregje striked again, voor een prijs van 12,50 heb ik een lekker driegangen menu gehad. De menukaart is gevarieerd en uitgebreid, denk aan krokante sushirolls, mosselen, kipsaté en gekonfijte eendenbout. De bediening was vriendelijk, maar het uitserveren had iets efficiënter gemogen. We kregen onze gerechtjes namelijk niet bepaald gelijktijdig en de wachttijd tussen de gangen was lang. Ik moet hierbij wel de opmerking maken dat we met een behoorlijk grote groep waren, maar ook dan vind ik drie kwartier wachten op je eten erg lang.

Tot slot vind ik de inrichting van Bregje erg sfeervol, de ruimte waar je kan eten is erg lang waardoor er veel gasten binnen kunnen zonder dat je een opgepropt gevoel krijgt. Veel plus en minpunten dus, maar in deze prijsklasse is Bregje nog altijd een van mijn lievelings.

Liefs, Leids meisje

 

Geef een reactie

