Heeey!

Terwijl ik dit schrijf ben ik precies een week terug uit Rusland. Met mijn studievereniging heb ik enkele dagen doorgebracht in zowel Sint Petersburg als Moskou. Sint Petersburg is een absurde stad met een gouden, ietwat kitscherige touch. Deze stad heeft een bewogen geschiedenis en is gebouwd door een fervent Nederlandliefhebber : Peter de Grote. Onder andere de vele grachten zijn geïnspireerd op de grachten in Amsterdam. De stad is gebouwd door dwangarbeiders en dankt zijn prachtige gebouwen aan de verplichting van rijke mensen om veel geld uit te geven aan het uiterlijk van hun woningen. Daarnaast is deze stad het toneel geweest van meerdere gelukte en  mislukte revoluties, waaronder de bekende beschieting op Bloody Sunday. Tot slot is Sint-Petersburg, toen Leningrad genoemd,  29 maanden?!?! belegerd tijdens de Tweede wereldoorlog. Kortom, Sint Petersburg is door zijn rijke geschiedenis zeker geen saaie stad om te verblijven. In deze blogpost praat ik je bij over waar je wel en waar vooral niet moet gaan eten, waar je goedkoop kan slapen en welke bezienswaardigheden je écht gezien moet hebben. Klaar voor?

 

IMG_20170408_103253352
Ja ik draag hier twee jassen haha, het was echt ziek koud

 

 

Overnachting

Door de commissie was lang gezocht naar een goedkoop hostel met goede beoordelingen en uiteindelijk kwam hier het Cuba Hostel uit. Best wel een vreemde naam, want we zitten in Rusland maar okee. Dit hostel staat op nr 6 van Tripadvisor en per nacht betaal je ongeveer 15 euro voor een bedje op een slaapzaal. Vanaf de straat schrikt het wat af want je moet echt 3 trappen op in een super ranzig trappenhuis om uiteindelijk bij een grote dichte deur aan te komen. Eenmaal binnen bekom je echter snel van de schrik en voor een hostel is het best wel prima. Er zijn keukens en gemeenschappelijke ruimtes en deze zijn ook best wel schoon. Het enige wat wel echt noodzakelijk is zijn oordoppen want zonder slaap je echt helemaal niet (tenzij je echt doof bent). Veel dingen hebben mij ooit wakker gehouden, maar een zatte, piano spelende Rus om 3 uur ’s nachts was nieuw. Als je prachtige marmeren vloeren en zachte witte handdoeken verwacht moet je hier vooral niet heengaan, maar als je op zoek bent naar een goedkoop, chill, relatief schoon hostel dan ben je hier aan het goede adres.

Eten

Pizza pasta bar

De allereerste middag heb ik echt het meest vieze eten ooit gehad. Het was een Italiaans restaurant dus we hadden best wel hoopvolle verwachtingen. Ik bestelde een pizza Margaret met mozzarella, tomaat en basilicum (kan niks fout aan gaan toch) voor 280 roebels (ongeveer 4,40) en een risotto als bijgerecht van 80 roebels (ongeveer 1,25). De pizza was op de een of andere manier niet lekker, heel zurig. De ‘risotto’ sloeg echter alles, dit was gewoon kleffe basmati rijst met ondefinieerbare grijze stukjes en dille. Er zat niet eens kaas in, argh. Een ander meisje bestelde romige champignonsoep die zo romig was dat je lepel er onderhand rechtop in kon staan, beton was er niks bij. De jongen naast me bestelde een kaassoep met garnalen, wat we eerst een nogal gewaagde keuze vonden haha, en dat was het enige lekkere gerechtje. Daarnaast was het personeel ook nog chagrijnig dat ik mijn risotto niet op at. Wat een drama.

 

vies restaurant.png
EET HIER NIET

 

Samadeva – Kazanskaya st. 8-10

Gelukkig at ik een paar dagen later een stuk beter, in een vegetarisch restaurant genaamd Samadeva. Het concept hier is ontzettend leuk, je zoekt je eten uit bij een soort kantine en neemt het vervolgens mee naar achter in het restaurant. Enige nadeel hiervan is dat het nogal onhandig is als je met een grote groep bent, want dan is van de eerste mensen het eten koud. Verder vond ik het wel leuk, omdat je ook meteen kan zien hoe het eten eruit ziet. Ik heb hier twee keer gegeten en at onder andere paarse zeewiersalade (mwah), paddenstoelenlasagne (lekker), soja stoofpotje (lekker), ratatouille (lekker), kaasomelet (ook lekker) en verschillende zoete gerechtjes als pompoentaart (meh), kersenflapjes (lekker) en dadelballetjes (lekker). In totaal was ik elke avond echt iets van 8 euro kwijt, inclusief drankjes. Dit restaurant is echt belachelijk goedkoop en daarom lekker student proof. De vibe is verder ontzettend leuk en er komen veel Russen eten.

 

IMG_20170409_191127186
lekker sharen

 

Jamie’s Italian – Konyushennaya Square, Bld2

Dit restaurant is dan wel allesbehalve Russisch, maar wel zo’n ontzettende aanrader. Ik heb hier echt ziek lekker gegeten namelijk. Als voorgerechtje bestelden we onder andere een soort gefrituurde ravioli (lekker!) , knoflookbrood en gefrituurde risottoballetjes. Van mijn reisgenootje mocht ik ook nog de pappa al pomodoro (goddelijk) proeven. Elk voorgerechtje was gewoon helemaal on point. Bij de voorgerechtjes dronk ik een alcoholvrije Ginger Mojito en die was ook echt to die for. Voor het hoofdgerecht deelde ik met een vriendinnetje de vierkazenrisotto en de paddenstoelenrisotto en die waren allebei echt godsgruwelijk lekker. Het enige wat ik iets minder vond was de grote hoeveelheid olijfolie die bij de bereiding gebruikt was, maar dan ben ik ook wel echt aan het zoeken naar minpuntjes. Ik mocht ook nog een hapje proeven van iemands pompoenravioli en daar had ik ook nog wel een heel bord van op willen eten. Tot slot had ik als toetje de Amalfi Lemon Merengue Cheesecake en hierbij sprongen de tranen in mijn ogen van geluk. Ik vraag al zo lang om een goede lemon merengue cheesecake en in Sint Petersburg heb ik hem eindelijk gekregen. Of er ook iets niet lekker was? Nou nee, alles was top. Het enige mini mini zeurpuntje wat ik heb is dat ik de tv schermen te veel af vond leiden. Maar dat is het dan ook. We waren 27 euro de man kwijt en dat was echt geen geld voor deze avond met verrukkelijk eten en voortreffelijke bediening. Een en al superlatieven, sorry haha.

IMG_20170410_194628136

MamalygaKazanskaya St., 2, St. Petersburg

Dit restaurantje zat zo ongeveer tegenover ons hostel en was dus ideaal om savonds wat te gaan eten met de hele groep. Deze avond aten er ook Russische studenten met ons mee en ik zag dit dan ook als de ideale avond om wat van de Russische traditionele keuken te proberen. Dit restaurant serveerde vooral de Kaukasische keuken en bood een mooi inkijkje in de traditionele gerechten die door heel Rusland gegeten worden. Traditioneel worden onder andere kaasbroden gegeten, grote ronde brood met een kaas die Sulungi heet. Best wel lekker, maar in je eentje zo’n brood opeten is geen aanrader, deel hem vooral! Ik bestelde mais (dit kan je ook veel op straat eten, net als kastanjes), gepofte aardappel en een gerechtje met maiskoekjes en kaas. Het sausje wat hierbij zat was ook typisch Russisch, maar ik heb geen idee meer hoe het heette. Het was wel lekker! Dit restaurantje was ietsje duurder, maar had wel vriendelijk personeel en het eten was goed. Je kon hier ook verschillende bijzondere warme drankjes bestellen (dit is in veel restaurants). Ik bestelde een drankje met rozenknoppen en was hier erg blij mee. Mamalyga is een aanrader als je traditioneel wil gaan eten.

 

IMG_20170408_184747361

 

Zien

Hermitage

Dit museum is een van de grootste en omvangrijkste kunst- en cultuurhistorische musea in de wereld. Daarnaast zit het ook nog in een prachtig groen gebouw en kan je uit zo ongeveer elke denkbare periode kunststukken vinden. Voor studenten kost het ook nog eens geen knoop (YES) dus als ik jou was zou ik hierheen gaan. Ik heb een vrij korte aandachtsboog als het over schilderijen gaat dus ik denk dat ik uiteindelijk de inrichting nog het allermooiste vond. Vooral de grote trap is een aanrader om te gaan bekijken, na 10 minuten kijken vind je nog steeds details die je over het hoofd had gezien. Daarnaast vond ik ook de gouden pauw heel tof. De hermitage is geschikt om uren rond te dwalen en ik raad je ook zeker aan om dat te doen.

 

IMG_20170409_152839693
Hermitage

 

 

Een Orthodoxe mis

Sint Petersburg staat bol van de prachtige Orthodoxe kerken en wij liepen er net eentje binnen die zowel open was voor toeristen als voor gebedsdiensten. Ik ben zelf niet gelovig en kan een Nederlandse kerkmis dan ook niet ontzettend waarderen. Maar zelfs ik kon geen genoeg krijgen van de prachtige mis in deze kerk. Het altaar ligt achter twee gigantische gouden deuren en als je daardoor heen keek zag je de geestelijken lopen, de hele mis werd aan elkaar gezongen door een prachtig koor en als de geestelijken gingen zingen kreeg je echt een koude rilling omdat het zo mooi was. Toen ik er was werd er helemaal niet gepraat door de geestelijken, maar of dit altijd het geval is weet ik niet. Ik heb geen foto’s of video’s van de dienst genomen, omdat ik dat niet respectvol vond dus om deze ervaring mee te maken zal je toch echt zelf langs moeten gaan. Let hierbij wel op dat je haren als vrouw bedekt moeten zijn bij het betreden van de kerk. Er zijn verschillende Orthodoxe kerken en kathedralen, maar in de Sint Nicolaas kathedraal kan je sowieso een mis bekijken.

 

IMG_20170408_094747807_HDR
Sint Nicolaas Kathedraal

 

De Kerk van de verlosser op het bloed

Deze Orthodoxe kerk is een van de pareltjes in Sint Petersburg. De officiële naam is Kerk van de Wederopstanding van Jezus Christus, maar de kerk van de verlosser op het bloed is een meer gangbare naam. De kerk is gebouwd op de plek waar tsaar Alexander III is vermoord, op de exacte plek staat een schrijn als nagedachtenis. Het plafond van deze kerk is bedekt met 7500 m2 aan mozaïek, wat volgens velen een record is. Voor een paar euro kan je deze kerk vanbinnen bekijken en je bent gek als je dat niet doet.

 

IMG_20170408_124331616_HDR
Kerk van de verlosser op het bloed

 

Petrus en Paulus vesting

De Petrus en Paulus vesting is gebouwd in opdracht van Peter de Grote en heeft gediend als bescherming tegen de Zweedse marine en als beruchte politieke gevangenis. Daarnaast heeft deze vesting ook nog een rol gespeeld in de Russische revolutie. Nu wordt het vooral gebruikt als museum en staat het bekend om het dagelijkse kanonschot wat hier wordt afgevuurd. Op deze vesting is ook een bezoekje aan de Petrus en Paulus kathedraal de moeite waard, hierin liggen de overblijfselen van bijna alle voormalige Russische heersers, waaronder de omstreden resten van de laatste tsaar : Nicolaas II.

 

IMG_20170408_114032966
De graven in de Petrus en Paulus kathedraal

 

Nevksi Prospect

Nevski Prospect is de belangrijkste straat in Sint Petersburg, die bijna 4 kilometer lang is. Door alleen al deze straat af te lopen kom je langs diverse, prachtige bezienswaardigheden. Aan Nevsky Prospect vind je onder andere de Admiraliteit, de Kazankathedraal en de Nederlands Hervormde Kerk. Ook vind je hier verschillende leuke eettentjes, waaronder Teremok, een Russische fastfoodketen waar je vooral pannenkoekjes kan eten. Mijn huisgenootje heeft een tijd in Rusland doorgebracht en volgens haar moet je Teremok zeker even proberen!

 

st-isaacs-cathedral-in-st-petersburg
Dit is de Izaakkathedraal, een van de bekendste kathedralen van de stad

 

Ik kan uren doorpraten over alle dingen die je kan zien en doen in deze stad, maar dan wordt deze post misschien iets te lang. Ga vooral zelf op onderzoek uit, want in elke hoek van de stad vind je prachtige gebouwen. Wij zijn als studievereniging ook bij verschillende meer criminologische en politieke instanties geweest, dit is iets lastiger als ‘gewone’ toerist. Als je het voor elkaar krijgt, ga dan zeker een keertje langs een rechtbank want je zult je ogen uitkijken. Wij hebben de eerste dag ook een bustour met gids gedaan langs de belangrijkste gebouwen van de stad, ik vond dit heel chill omdat je dan meteen een duidelijke overview krijgt. Op deze manier voorkom je dat je maar wat ronddwaalt en uiteindelijk nog steeds geen idee hebt wat waar zit. Na 5 dagen heb ik nog steeds niet alles gezien wat ik graag wilde zien, dus misschien staat er bij mij in de toekomst nog wel een trip naar Rusland in de agenda.

 

IMG_20170411_125658811_HDR
Smolny kathedraal

 

Heb jij een trip naar Sint Petersburg op de planning staan?

Liefs, Leids meisje

p.s. er komt ook nog een algemene Rusland post online, omdat Rusland toch net even wat andere voorbereidingen vraagt dan bijvoorbeeld Parijs.

 

 

Geef een reactie

