Moskou

Hoi!

Ik ben eindelijk toegekomen aan het schrijven van deel 2 uit de Ruslandblogs. Onze tweede en laatste bestemming was Moskou, wat sinds 1918 door Lenin opnieuw om werd gedoopt tot de hoofdstad van Rusland. Moskou telt ongeveer 14 miljoen inwoners (bijna net zoveel als Nederland in totaal, echt bizar) en is daardoor een echte wereldstad.  Net als bij Sint Petersburg ga ik je alles vertellen over chille hostels, de beste en slechtste restaurantjes en wat je écht gezien moet hebben.

Overnachting

In Moskou sliepen we in Godzillas hostel. Niet de meest aantrekkelijke benaming ever, maar het hostel is echt oprecht heel erg tof. Mooie schone ruimtes, best wel luxe badkamers (regendouche yeees), chille keukens en comfortabele bedden. Daarnaast was het personeel ook nog ontzettend vriendelijk en had je helemaal geen overlast van andere bezoekers. Je kan hier al voor 13 euro op een slaapzaal slapen en het hostel zit redelijk dichtbij het centrum. Ik had mezelf voor de reis alvast mentaal voorbereid op vieze douches en overal een soort vieze muffe lucht in de hostels maar vooral bij Godzillas hostel was de hygiëne van hotelkwaliteit. Ik zou zeker nog een keer in dit hostel verblijven.

Eten

White Rabbit

Voordat ik naar Moskou ging hadden ik en een vriendinnetje al wat rondgezocht op internet naar echte pareltjes. Restaurant White Rabbit had opnieuw een plek behaald in de ranglijst van werelds 50 beste restaurants, namelijk een 23ste plek. Wij besloten al snel dat we hier graag heen wilden en uiteindelijk vond iedereen het leuk om hier mee naar toe te gaan.

2.png

Op tripadvisor stonden een paar tips dat je beter niet in al te grote groepen kan reserveren, dus hadden we met groepjes van max 10 personen in reservering geplaatst. Het restaurant zit best wel goed verstopt, namelijk op de bovenste verdieping van een soort warenhuis. Bij binnenkomst wordt je meteen uit je jas geholpen en wordt je naar je tafel geleid door het ALLERMOOISTE RESTAURANT EVER.

WHITE RABBIT.png

Niet alleen het interieur was stunning, maar ook het uitzicht over Moskou was echt bizar, zo mooi. Bij de White Rabbit kan je kiezen uit verschillende menu’s. Wij gingen voor het normale menu, maar als je een paar extra nullen op je bankrekening hebt staan kan je helemaal uitpakken met alle prachtige gerechtjes die er te krijgen zijn. Toen we gingen zitten kreeg ik zelfs een krukje om mijn tas op te zetten?! en werd direct de bestelling voor wat te drinken opgenomen. We kregen daarna de menu’s en niet veel later konden we al bestellen. Bij onze tafel ging alles met een goed tempo, dus dat was wel fijn. Ik ging voor een soort crème van aubergine geroosterd op kolen met granaatappelpitjes, een risotto met porcini en morieltjes en een toetje van kamperfoelie ijs, kaasmousse, bessenmerengue en lavendelwater. De aubergine crème was erg smaakvol en de granaatappelpitjes vormden een lekkere tegenhanger. Een prima voorgerechtje om mee te starten, maar niet super spectaculair. De risotto daarentegen blies me wel van mijn stoel af. Ik had een paar dagen daarvoor paddenstoelenrisotto gegeten bij Jamie’s en ik dacht dat het niet beter kon. Oh boy I was wrong. De intense smaken en romigheid waren echt subliem. Tot slot maakte het toetje het helemaal af door de originaliteit, mooie opmaak en het feit dat het heerlijk van smaak was.

IMG_20170412_231709366

De bediening was niet bijzonder vriendelijk, maar wel erg professioneel. Ik denk eerlijk gezegd dat dit iets typisch Russisch is want het personeel bij andere restaurants en ook bij supermarkten was vaak vrij bot. Ik vond dit geen probleem, ik kwam namelijk niet om de hele avond met de bediening te kletsen. Wel was het wat vreemd omdat je het niet gewend bent dat personeel redelijk bot tegen je is. Er was bij een tafel echt slechte bediening en daar moesten ze ook heel lang op hun eten wachten, zij waren dan logischerwijs wat minder enthousiast aan het eind van de avond. Met de manager kon dit uiteindelijk nog worden opgelost. De rest van de groep had een geweldige avond gehad en ik heb van veel mensen gehoord dat ze nog nooit zo lekker gegeten hadden. Bij een restaurant als dit zou je verwachten dat je aan het eind van de avond honderden euro’s af zou moeten tikken maar ik was maar rond de 40!?! euro kwijt. En dat voor meerdere glazen drinken en drie gangen. Het ligt er natuurlijk ook aan wat je pakt, maar de meesten waren niet veel geld kwijt. White Rabbit staat numero uno op mijn lijst van lievelingsrestaurants en ik hoop dat ik ooit nog de kans krijg om terug te gaan.

Doen

Balletvoorstelling in het bolshoi theater

In Moskou staat een van de beroemdste theaters ter wereld, namelijk het Bolshoi. Dit theater is bekend om zijn ballet en opera voorstellingen. Het Bolshoi is behoorlijk prijzig in vergelijking met andere theaters, maar dan heb je ook wat. Ik ben met een vriendin naar the Taming of the Screw geweest (kaartje kostte 80 euro) en had hier zeker geen spijt van. Als je het wel leuk vindt om naar een voorstelling te gaan maar deze prijzen belachelijk vind, dan zijn er nog zat andere theaters waar je heen kan. Echter raad ik voor de total experience toch het Bolshoi aan. Het grootste deel van het publiek is erg mooi gekleed dus ik raad aan om niet in je spijkerbroek met gaten aan te komen zetten.

Goelag museum

Rusland heeft meerdere donkere bladzijdes in zijn geschiedenis en de tijd van staatsterreur is een diepzwarte. In deze tijd zijn miljoenen mensen omgekomen in kampen. In de meest afgelegen kampen zitten tegenwoordig zelfs nog steeds mensen vast. In dit museum zijn delen van het kamp nagebouwd om je een beeld te geven van deze tijd, ook zijn er verschillende voorwerpen en ook interviews met mensen die vast hebben gezeten. Je kan ook een audiotour kopen wat ik wel echt een must vind, zonder deze (Engelse) uitleg is het moeilijk om de geschiedenis te snappen. Wat op mij de meeste indruk heeft gemaakt waren de stoffen maskers die gevangen voor hun gezicht bonden terwijl ze bij temperaturen van -50 stenen uit moesten hakken. Daarnaast was anti-sovjet glimlachen genoeg om in de isolatiecel te belanden. Het museum is best bijzonder omdat Rusland de neiging heeft om nare dingen in de geschiedenis weg te moffelen in plaats van met kritische reflectie naar gebeurtenissen in het verleden te kijken. Als je na deze tour naar buiten loopt ben je extra dankbaar dat je in het vrije Nederland mag leven en niet hoeft te vrezen dat je zonder proces weggestopt wordt in een of ander kamp waar je nog nooit eerder van hebt gehoord voor misdaden die je nooit begaan hebt.

IMG_20170412_165909792_HDR

Het rode Plein

Dit plein is het historische machtscentrum van Rusland, aan de rechterkant begrensd door het Kremlin en aan de achterkant door de Kathedraal van de Voorbede van Moeders gods. Links zie je het GOe, een heel groot luxe warenhuis. Voor de mensen met scherpe ogen, rechts voor het Kremlin zie je ook nog het Mausoleum van Lenin. Dit mausoleum bezoeken is nog een hele uitdaging, want elke keer als wij kwamen was het dicht. Het is echter wel mogelijk als je goed naar de openingstijden kijkt. In de binnenkant van dit gebouw ligt het gebalsemde lichaam van Lenin opgebaard.

De kathedraal achterin is gebouwd in opdracht van Ivan de Verschrikkelijke om zijn overwinning op de Wolga Tartaren te vieren. Deze kathedraal is meerdere keren op het nippertje aan de sloop ontsnapt, met als meest nipt toen Stalin de opdracht gaf deze kerk te slopen. Dit gebouw verhinderde namelijk dat de tanks van zijn parades op massale wijze het plein konden verlaten. De president van de verenigde staten heeft toen zelfs nog aangeboden de hele kathedraal daar weg te halen en weer op te bouwen in de VS. Uiteindelijk mocht hij gelukkig toch blijven staan en kunnen wij toeristjes nog altijd van de prachtige aanblik genieten. Het is vanbinnen vast ook heel mooi, maar ik vond de urenlange rij toch echt wat teveel gevraagd. Op het terrein van het Kremlin staan nog veel meer kathedralen en hier is vaak geen rij voor, dus ik raad eerder aan om daarheen te gaan.

Kremlin

De naam Kremlin is te herleiden naar het woord кремль, wat versterkte stadskern betekent. Het is de zetel van de Russische federatie en daarvoor van de Sovjet-Unie. Op het Kremlin staan nog 6 van de 11 kathedralen overeind en die zijn zeker een bezoekje waard. Vooral de Oespenskikathedraal mag je niet overslaan. Daarnaast zijn ook het tsarenkanon en de tsarenklok te bezichtigen. Wij liepen hier rond met een gids, dat is wel handig want dan krijg je ook wat meer mee van de historie. Het was die dag wel stervenskoud dus ik was meer tijd bezig met proberen warm te blijven dan met luisteren.

 

IMG_20170415_112512803_HDR.jpg
Zicht op de rivier vanaf het Kremlin

 

Ook over Moskou kan ik nog veel langer doorpraten, maar dan wordt deze post wel heel erg lang. Ik ben maar enkele dagen in deze stad geweest maar ik had mezelf hier veel langer kunnen vermaken. Deze stad is gebouwd om je te imponeren en dat is bij mij zeker gelukt. Lees als je naar Rusland wil gaan ook zeker de post over Sint-Petersburg en houd de site in de gaten voor de algemene tips als je Rusland bezoekt.

Liefs, Leids meisje

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

