Hoi!

Onlangs was ik jarig en ik had met mezelf afgesproken dat ik meer ging bakken in het geval dat ik mee ga doen met Masterchef. Mijn verjaardagsfeestje was natuurlijk de ultieme gelegenheid om te experimenten met taartrecepten en ik maakte deze cheesecake van oreo, geïnspireerd op een recept van het boek ‘cheesecake van Berko’ wat ik ooit van een vriendinnetje heb gekregen. Deze taart is best wel een monster want je moet maar liefst 24!! uur van tevoren beginnen met stap 1.

Je hebt nodig : 150 gram witte chocolade – 100 gram boter – 200 gr theebiscuits (verkruimeld) – 600 gram monchou – 160 gram suiker – 4 eieren – 1 eidooier – 1 bus spuitslagroom – 1,5 pak oreo’s – 1 tl vanille-extract – 50 gram creme frache – 450 ml spuitslagroom

Voor 1 cheesecake van 26 cm. Voorbereiding: 30 min. Baktijd: 1 uur 45 min. Rusten: 2 uur in de oven. In de koelkast: 4 uur + 24 voor de mousse. 

Stap 1 : (Maak de mousse een dag vantevoren). Smelt de chocolade au bain marie en laat daarna afkoelen. Klop intussen 400 ml slagroom stijf, voeg de 50 ml overige slagroom toe aan de lauwwarme chocolade. Voeg hierna beetje voor beetje de chocolade toe aan de stijfgeklopte slagroom, let wel op dat je niet te lang klopt want dan wordt je slagroom net boter. Dek de kom af en zet voor 24 uur in de koelkast.

Stap 2 : Vet een springvorm in en verwarm de oven voor op 180 graden. Verkruimel de koekjes en smelt de boter in een steelpannetje. Voeg hier als de boter gesmolten is de kruimels aan toe en roer goed door. Bekleed de bodem van de springvorm met het koekjesmengsel en druk goed aan, zet het vervolgens 15 minuten in de oven.

Stap 3 : Klop de roomkaas, strooi de suiker erbij en klop vervolgens 2 minuten. Klop de eieren en de eidooier erdoor (ik breek ze altijd van tevoren boven een kommetje zodat ik zeker weet dat er geen schaal in de taart komt). Voeg de scheproom en het vanille-extract toe en klop het mengsel nog 1 minuut. Voeg tot slot de bloem toe en klop weer 1 minuut, of tot je een gladde en romige vulling hebt. Verdeel de vulling over de voorgebakken taartbodem in de bakvorm. Breek een pak van de oreo-koekjes en verdeel deze over de vulling. Verwarm de oven voor op 150 graden en bak de taart 1 uur en laat hem vervolgens 2 uur in de oven afkoelen. Ik trok de ovendeur open om te kijken of mijn taart niet aan het inzakken was, maar je taart zakt pas in als je het deurtje open trekt. Leer van mijn fouten en doe het niet alsjeblieft haha.

Stap 3 : Zet de cheesecake als hij is afgekoeld minstens 4 uur in de koelkast en bestrijk daarna met de chocolademousse. Verkruimel hier nog 4 van de koekjes boven en verdeel de taart in 8 stukken. Top elk stuk af met een toef slagroom en steek er nog een halve oreo in.

Ik vond de taart echt ontzettend lekker, maar hij is wel zo vullend dat je de dag erna nog steeds vol zit. Maar ach ik was jarig dus dan mag dat wel haha. Het originele recept van Berko is nog iets calorierijker maar ik heb de taart wel ietsje gezonder gemaakt door de hoeveelheden wat aan te passen, er moest eigenlijk 1 kilo roomkaas in namelijk.

Wat is jouw favoriete taartrecept?

Liefs, Leids meisje

 

 

 

Geef een reactie

