Parelcouscous met gegrilde aubergine

Heey!

Ik merk dat ik de laatste tijd vrij vaak dezelfde ingrediënten gebruik als ik kook (mais, courgette, kaas) dus ik besloot vandaag uit mijn comfortzone te stappen. Ik kook echt nooit met Midden-Oosters, vanmiddag ben ik dan ook naar de toko gegaan om boodschappen te doen. In de toko zag ik granaatappel, hele mooie aubergines en parelcouscous liggen en dat werden de voornaamste ingrediënten van mijn maaltijd.

Als je naar de ingrediëntenlijst kijkt schrik je misschien even, maar ik heb dit alles gehaald voor 7,50 bij de ZamZam in Leiden (exclusief het zout en de olie). Ga dus vooral naar je lokale toko en mijdt de supermarkt. Kijk ook even goed wat je al in huis hebt, want veel dingen staan ook gewoon standaard in je voorraadkast.

IMG_20170712_201343955

 

Je hebt nodig voor 2 personen : 1/2 pak parelcouscous – 1/2 granaatappel – paar eetlepels halfvolle yoghurt – theelepel citroensap – theelepel sumak – beetje zout – paar takjes peterselie en munt – handje kleine tomaatjes – 1 aubergine – 1 teentje knoflook – beetje olie – handje walnoten – theelepel gedroogde tijm

Stap 1 : Snijd de aubergines doormidden en dan kruislings in (niet te diep!) Bestrooi met wat zout en dep het vocht wat van de aubergines komt eraf. Zet intussen de oven aan op hete lucht en 180 graden. Leg de aubergines in een ovenschaal en bestrooi ze met de tijm en de sumak. Snijd het knoflookteentje fijn en stop de plakjes in de inkepingen die je gemaakt hebt. Zet voor 40 minuten in de oven.

Stap 2 : Ga even iets anders doen voor ongeveer 20 minuten, anders is de rest van je gerecht veel te vroeg klaar.

Stap 3 : Zet een pan kokend water op en bereid de couscous volgens de verpakking. Snijd de tomaat in plakjes en bak de walnoten een paar minuten in een hete koekenpan zonder olie.

Stap 4 : Snijd de kruiden fijn en meng de helft van de kruiden met de yoghurt en het citroensap. Pak de halve granaatappel en tik met de bolle kant van een houten lepel de pitjes eruit.

Stap 5 : Giet de couscous af en meng met de walnoten, tomaat en kruiden. Haal de aubergines uit de oven en leg op elk bord een bergje couscous met daarop de aubergine, serveer met de yoghurt.

Ik vond het heel erg lekker! Meestal mis ik dingen als kaas of een vleesvervanger bij de maaltijd, maar dat had ik deze keer totaal niet. Daarnaast vond ik de sumak echt heel lekker met de aubergine en de yoghurt lekker fris.

Liefs, Leids meisje

Tip : Kook de couscous eens met bouillon in plaats van water.

 

 

Geef een reactie

