Hoi!

Een van de meest Leidse evenementen is Werfpop, een gratis festival wat elk jaar veel bezoekers trekt. Artiesten die dit jaar het podium zouden betreden zijn o.a. Sue the Night, Dubioza Kolektiv, Liquid Sun Orchestra en Multiplex & friends.

Ik ging samen met mijn huisgenootje en rond kwart over twee liepen we het festivalterrein op, waar op dat moment Sue the Night speelde. De muziek klonk prachtig, maar in plaats van naar dat podium te lopen besloten we toch eerst even het terrein over te gaan om te kijken waar alles was. Een korte blik op de muntenverkoop liet weten dat een muntje 2,70 kostte, best wel prima voor een gratis festival. Hier kocht je al een biertje of een cola voor. Verder had het terrein 2 podiums met daar tussenin een silent disco. Laatstgenoemde was de eerste plek waar we bleven hangen. Barry badpak en zijn mannen waren bezig met een bingo (?) en we waren wel benieuwd wat het inhield.

IMG_20170716_142757589

Het idee van een silent disco is dat je met een koptelefoon op staat, bij de silent disco kreeg iedereen de bingo en de muziek dan ook daardoor te horen. Barry Badpak is de meest Leidse artiest die ik kan bedenken en hoort naar mijn mening dan ook echt op een evenement als Werfpop. Een bingo vond ik dan weer niet de meest geschikte opzet. Er kwamen vooral heel veel mensen met kleine kinderen op de bingo af en iedereen die enigszins bekend is met Barry weet dat kinderen niet bepaald het geschikte publiek zijn (nummers van hem dragen titels als kamelenteen, en dan bedoeld hij niet de variant in de dierentuin). Wij vonden het dan ook wat ongemakkelijk, vooral toen een meisje van een jaar of 10 de bingo won en een shirt met vunzige teksten kreeg. Naar onze mening kan de groep van Barry Badpak volgend jaar beter gewoon een paar nummers zingen op een podium.

IMG_20170716_154920777_HDR

Na de disco liepen we door naar de act die rechts op het terrein al bezig was, de gentleman’s dub club. Deze groep van 9 mannen zat vol met energie en gaven een van de meest swingende en knallende optredens die ik ooit heb gezien. Ik vind het moeilijk om hun stijl in termen te vangen, maar ik denk dat bass music en reggae het meest toepasselijk zijn. De muziek was ontspannend en tegelijkertijd ook goed dansbaar en ik vond het een van de sterkste optredens van de dag.

Tussendoor aten we ook nog een ijsje bij een kraampje wat frozen yoghurt verkocht, smaakte prima maar prijs-kwaliteit verhouding was wel nogal scheef. En dat bedoel ik niet positief. Ik ben het gewend flink geld neer te tellen op festivals dus dit kwam niet als een verrassing. De kibbeling die we later op de avond aten was dan weer wel helemaal de moeite waard. Ik heb nog nooit eerder een originele viskraam op een festival gezien, maar van mij mogen ze er vaker staan.

IMG_20170716_214618007

Na het optreden van gentleman’s dub club zijn we even kort naar huis gegaan om wat te eten en rond Prong waren we weer terug. Het optreden van Prong was niet echt onze stijl en we besloten om alvast te wachten voor Multiplex & Friends, waar we vrij hoge verwachtingen van hadden. Spoiler : onze verwachtingen werden behoorlijk waargemaakt. De jongens creëerden een heerlijk feestje met de grote horde publiek die zich voor het podium verzameld had. De muziek was een mix van Drum & Bass en dubstep en heerlijk dansbaar. We zijn ook nog even kort wezen kijken bij Apocalyptica, een Finse instrumentale metalband op cello’s (volg jij het nog?). Een hoop mensen vonden het zeker de moeite waard, als je afging op de hoeveelheid publiek voor het podium, maar wij kozen er toch voor om terug te gaan naar Multiplex & friends.  Zelfs de regen kon de vibe daar niet kapotmaken en moe en voldaan gingen we uiteindelijk weer naar huis.

Op naar volgend jaar!

Liefs, Leids meisje

 

Geef een reactie

